maandag 10 juni 2019

10 juni, 2e Pinksterdag in Albi

Vandaag "moeten" er maar 2 dingen: eten en drinken, ja natuurlijk maar dat bedoel ik niet, moet zeggen dat er naar het museum van Toulouse-Lautrec en naar het inwendige van de kathedraal Sainte Cécile mag worden gegaan. De temperatuur is zo'n 10° gezakt, het truitje is inmiddels aan en de stroohoed werd een pet.
Mijn hotel is tamelijk minimaal, een "snurkbunker" waar je niet teveel bij moet nadenken, ik zal er geen reclame voor maken.
Toulouse-Lautrec is duidelijk meer dan de maker van een paar overbekende posters, het is gewoon een boeiende man en een wondertje.
De ouders waren neef en nicht én graaf/gravin, dat kan licht fout gaan. Zij broertje haalde de 2 jaar niet, en hij bleef klein en ziekelijk en is vooral door de goede zorgen van de vermogende familie overeind gebleven. Zoals het een goed kunstenaar betaamt, was hij bijzonder en dronk zoveel dat ie in een hospitaal moest worden opgekrikt. Toch ook nu fijn dat je familie dan een kuur mogelijk maakt en later zelfs een begeleider aanstelt. 
Er zijn vandaag veel foto's gemaakt zodat ik een, onterechte, keuze moet maken.
Datzelfde geldt voor de kathedraal die ook al bijzonder is. Als ik het goed begrijp, is die opgezet om zich voor te doen als een soort burgt van het RK. instituut nadat de rebelse Katharen ("De Zuiveren") d.m.v. 3 kruistochten (1209-1244) in het gareel waren gedwongen. Overigens is de huisvesting van het museum van vanochtend ook al imposant: een serieuze burgt waarin de bisschop zich in veel opzichten staande hield.
Al rondslenterend door dezelfde stadse omgeving zie je natuurlijk ook weer wetenswaardigheden. Zo moet je bij onweer 3 m bij bliksenafleiders vandaan blijven. Weer wat geleerd.
Morgen weer richting Nederland, onderweg ga ik overnachten bij Marie-Odile, net als op de heenweg.

1 opmerking:

  1. Ik zou er zo naar toe willen. Je schrijft zo boeiend . Weet jij nog dat wij op de Oldenzaalse straat naast de radio de bliksemafleider hadden ? Met schakelaar?

    BeantwoordenVerwijderen